کد خبر: ۵۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:

افزایش سرعت نقدشوندگی با توقف تولید خودروهای ناقص

در حالی ایران خودرو توقف تولید خودروی ناقص را در دستور کار قرار داده که فعالان صنعت قطعه و خودرو ضمن تایید روند تولید استاندارد در این گروه صنعتی امیدوار به سرعت گرفتن جذب نقدینگی این شرکت از محل فروش خودروی کامل و کاهش میزان زیاندهی هستند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، توقف تولید خودروهای ناقص از ابتدای خردادماه به عنوان راهبرد اصلی گروه صنعتی ایران خودرو در دستور کار قرار گرفته چرا که به گفته مدیرعامل این گروه صنعتی در صورت توقف تولید خودروی ناقص در سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت می‌‌گرفت و در عین حال از افت کیفیت خودروها جلوگیری می‌شد. از این رو در سال جاری برخلاف سال‌های قبل که تولید ناقص به عنوان تولید مکانیکی نام گذاری شده و ارایه آمارها بر همین مبنا صورت می گرفت،  تعریف واقعی تولید به صورت کامل و به صورت عبور مستقیم در دستور کار قرار گرفته که به طور قطع علاوه بر کاهش هزینه های مالی، ارتقای کیفیت تولید را به همراه خواهد داشت. در این میان هرچند موانعی همانند تامین چیپست، افزایش نرخ ارزش گمرکی و قرنطینه شانگهای مشکلاتی را ایجاد کرده اما بر تولید خودروی کامل به عنوان یک تولید استاندارد تاکید می شود.

امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو و قطعه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: این که خودرویی در کف کارخانه ها باقی نمی ماند بسیار ایده آل است و خودرویی بدون نقصی تولید نشده و به محصول نهایی تبدیل می شود اما در گذشته با صدور مجوز خودروی کف در پارکینگ ها با وجود فروش قطعه از سوی قطعه ساز، خودروی ناقص تولید می شد و حجم بالایی از بدهی برای خودروساز ایجاد می شد.

وی می افزاید: در عمل از زمان تحویل کالا تیک پرداخت برای قطعه سازی که کالا ارسال کرده بود، می خورد در صورتی که خودرو ۱۵ روز بعد تکمیل می شد و در این مدت سررسید پرداخت فرا می رسید در این شرایط فشار زیادی به خودروساز وارد می شد.

رضایی با تاکید بر این که خودروسازان بابت خودروهای ناقص هزینه مالی سرسام آوری را متحمل می شد، تصریح می کند: تعهداتی برای خودروساز ایجاد می شد در صورتی که محصول به خودرو تبدیل نشده و توان فروش آن وجود نداشت بنابراین نقدینگی وارد چرخه نشده و توان مدیریت منابع مالی وجود نداشت در نهایت همه این موارد دست به دست هم داده و تامین نقدینگی را با مشکلات جدی مواجه می کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: عدم فروش محصول و تبدیل آن به نقدینگی، باقی ماندن تعهدات خودروسازان و تولید خودروی ناقص منجر به زیان خودروسازان شد در صورتی که هیچ خودرویی نیز تحویل مشتری نداده بود که دوطرف زیان بود در این شرایط توقف تولید خودروی ناقص باعث می شود تا تولید هر خودرویی پس از گذشت زمان اندکی به نقدینگی تبدیل شود.

وی با بیان این که قطعات کامپاند، زمان مشخصی دارند، اظهار می کند: برخی از قطعات پس از گذشت ۸ ساعت تبدیل به خودرو می شوند که این زمان در نهایت به یک هفته می رسد که شاید شرایط برای خودروساز مناسب باشد اما برای قطعه ساز مشکلاتی ایجاد می کند.

وی می افزاید: بحث قوانین، گمرک، استاندارد و فرایندهای ترخیص منجر به ایجاد مشکلاتی ناخواسته برای بخش زیادی از قطعه سازان و تامین قطعات آن ها می شود و با تصمیمات خلق الساعه باعث می شود تا توان ترخیص به موقع قطعات وجود نداشته باشد، بنابراین امکان ارسال به موقع قطعات وجود نداشته و منجر به توقف خطوط تولید می شود.

رضایی با تاکید بر این که تعداد زیادی از قطعه سازان بیش از یک ماه کالای آماده داشتند اما توان ترخیص آن وجود نداشت، اظهار می کند: قرنطینه چین و شانگهای نه تنها اجازه ترخیص و نه ورود کالا و قطعات را می داد بنابراین ناگزیر به حمل قطعه به شهر دیگر و ترخیص از آن جا بودند که فشار زیادی را به قطعه سازان وارد کرد و باعث شد به دلیل توقف تولید خودروی ناقص، حتی با وجود هزینه های مالی بالا راهی برای ترخیص پیدا کنند که هزینه زیادی برای قطعه ساز به همراه داشت.

این فعال صنعت قطعه در ادامه با اشاره به اثرات منفی تغییر نرخ ارزش گمرکی می گوید: این روند برنامه ریزی قطعه سازان و خودروسازان را به هم ریخته و این در حالیست که هنوز قراردادهای قطعه سازان به روز نشده و خودروساز ناگزیر است با هزینه سنگینی این هزینه را متقبل شود که منجر به برهم خوردن برنامه ریزی خودروسازان و قطعه سازان شده است بنابراین پیشنهاد می شود برای گذار از این وضعیت، نسبت به برنامه ریزی موقتی در این خصوص اقدام شود.

وی در پایان تولید کامل محصول را تولید استاندارد می داند و می گوید: هر اندازه خودروی بیشتری در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشته باشد نتیجه مثبتی برای خودروساز به همراه نخواهد داشت و تاثیر این روند بدون شک تاثیر مثبتی خواهد بود اما در عین حال توجه به این موضوع ضروری است که قیمت خودرو هنوز بروزرسانی نشده و تولید برخی خودروها که قیمت‌تمام شده آن نسبت به فروش مناسب نیست بر زیان خودروساز می افزاید و تولید بیشتر این خودروها منجر به زیاندهی بیشتر می شود.


میترا ممسنی

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار